Den höga personaltätheten möjliggör mycket vuxenkontakt, något som också ökar förutsättningarna för barnens språkliga stimulans och utveckling väsentligt. Den språkliga stimulansen och träningen sker dels i barngruppen på ett naturligt sätt i leken och dels i pedagogiska aktiviteter både enskilt och i grupp.
Vi använder oss av sagolådor för att konkretisera berättandet. Detta gör det lättare för barnen att följa/hålla den röda tråden i berättelserna, vilket är en viktig förmåga inför skolgången.
Barnen får stöd utifrån deras specifika behov. Personalen finns med och stödjer i kommunikationen och i leken. Social träning är en stor del i vår pedagogik. De får också göra samarbetsövningar för att utveckla samspel och turtagning.
Barnen får jobba med digitala verktyg i enlighet med läroplanen. De får jobba med noga utvalda program och tekniker på iPad:s, individuellt anpassade för att främja barnens utveckling inom många områden men också för att förberedas för de utmaningar de kommer att möta i skolan.
Projekt inom digitala verktyg är bland annat med filmteknik och programmering.
Vi använder oss av tecken som stöd, där tecknet förstärker det verbala språket och kommunikationen blir därmed tydligare.
Inom ramarna för språk och kommunikation ryms såväl det verbala språket som estetiska uttrycksformer och digitala uttryckssätt.
Copyright © Alla rättigheter förbehållna